Wednesday, February 17, 2010

BUAH MEMPELAMKU DICURI ORANG!!


Terliur tak tengok buah mempelam ni? Berat sebiji buah mempelam ni ialah 1.1kg!! Dah siap timbang dan snap photo lagi. Buah yang sebiji ni dah sampai ke Pulau Pinang dua minggu lalu sebagai buah tangan dari Klang. Pokok mempelam tut ini ditanam di luar pagar depan rumah je. Sedang berbuah lebat! Ada kira-kira 20-30 biji buah berat anggaran 600-800g sebiji...kira belum cukup besar la. Tak termasuk yang putik sebesar penumbuk. Dah lebih lima kali berbuah sejak ditanam enam tahun lepas.
Pagi Selasa, hubby keluar buang sampah depan rumah...dia perasan tiga biji buah mempelam yang terjuntai dekat pintu tempat sampah dah tak ada!! Hubby terus bertanya, kalau-kalau saya ada memetiknya. Saya jawab tak ada. Sehari sebelum tu, saya cuma petik sebiji je (anggaran berat 1kg)....
Sah lah, ada orang yang curi buah mempelam tu! Cisss!!Bedebah betul si pencuri tu! Dalam hati berkata, tak apa lah...dah tak ada rezeki aku.
Petang tu, teringat nak tengok pokok mempelam tu...emmm tinggal tangkai je. Memang dah hilang dua biji yang terjuntai dekat dengan pintu tempat sampah. Sayangnya...keluh saya dalam hati...geram pun ada. Saya pun langut ke atas untuk melihat buah-buah yang lain. Alangkah terkejutnya saya! Rupa-rupanya habis satu pokok dicuri!!! Nak menjerit dan menangis dibuatnya! Kurang ajar betul si pencuri tu. Kalau ye pun teringin, ambil sebiji dua tak apa la... Ni habis satu pokok dikerjakan!
Saya memang berhajat nak sedekahkan buah-buah tu kepada kawan-kawan. Tak termakan saya seorang. Malah, beberapa orang teman dan jiran dah merasa buah mempelam tu. Ada yang dah 'booking' pun! Tahun lepas, saya bawakan kepada Mak Ngah saya buah mempelam yang dah diperam masak sebagai buah tangan. Suka sangat dia! Dua bulan lepas, dia ada pesan nak buah mempelam tu bila berbuah nanti. Nampaknya, lambat lagi la mak ngah nak merasa....
Tak sempat saya nak snap photo buah-buah mempelam yang berjuntaian di pokok.
Kepada si pencuri buah mempelam...tuunnggguuu. Disuatu masa, mereka pasti akan terima pembalasan di atas perbuatan mereka. Sepandai-pandai tupai melompat, ke tanah jua akhirnya.
Whip





1 comment:

  1. sedapnyeeee....lame x mkn jeruk yg kak ina slalu bg tu..ble nk bwk kan kite lg?? ;p

    ReplyDelete